1den (20.2.2010) - 6 den ( 25.2.2010) Kambodža a Singapur

15. 6. 2011

1.den - cesta do Vídně a odlet do Kataru
Jp1070867.jpge ráno a vyrážíme autem do Vídně, odkud nás čeká let do hlavního města Kataru Doha. Zde bychom měli přistát přibližně v půl jedenácté a druhý den ráno pokračovat do Kuala Lumpur.  Bude to pro nás znamenat asi deseti hodinovou zastávku na místním letišti. Do Vídně jedeme přes Brno a hned za hranicemi se napojujeme na novou dálnici. Museli jsme si zakoupit dvě krátkodobé rakouské dálniční známky, ale pořád je to lepší než se motat mimo dálnici. Známe, kam se i můžeme s navigací dostat. Na letišti jsme s dostatečným předstihem a vše probíhá bez sebemenších problémů. Těsně před půlnocí přistáváme v Doha a po tranzitu do příletové haly hledáme pěkná místečka k přenocování. Jedná se o super moderní letiště a tak snad dlouhou noc v pohodě přežijeme. Jsou zde i dvě místa pro bezdrátové připojení WIFI k počítači. Nakonec tyto prostory využíváme i ke krátkodobému spánku. Střídáme procházku po obchodech se surfováním na počítači a spánkem na sedačkách.

2.den - čekání na letišti v Doha a přílet do Kuala Lumpur
p1070880.jpgKonečně je ráno, kupujeme si snídani a s radostí nastupujeme do letadla. Dalších šest hodin trávíme sledováním nových filmů a jídlem. Každý má k dispozici svůj monitor s nabídkou asi 150 filmů a nepřeberného množství muziky. Výhodou arabských leteckých společností je velmi kvalitní servis a pro tentokrát i příznivá cena zpáteční letenky (15 tis. Kč). Je další večer a my přistáváme v hlavním městě Malajsie Kuala Lumpur. Vítá nás teplé a dusné počasí. I v noci dosahuje rtuť teploměru k třicítce. Tentokrát naštěstí nemusíme trávit noc na letišti, protože máme rezervován hotel blízko letiště. Bude nás to stát trochu peněz, ale další noc na letišti jsme být nechtěli. Na hotelu nám nefunguje připojení k internetu a tak trávíme večer procházkou po okolí hotelu. Je tu i pěkný bazén, vzhledem k nočnímu času zavřený.

3.den - odlet do Siem Reap (Kambodža), prohlídka města, návštěva jezera Tonlé Sap
Je 7 hodin ráno a my jsme připraveni na krátký, dvouhodinový let do Kambodži. Opět vše probíhá naprosto hladce a již v 9 hodin dostáváme kambodžské vízum a vstupujeme na kambodžskou půdu. Před letištěm by na nás měl čekat bezplatný odvoz do hotelu. Trochu se obávám, zda přijedou, protože jsem četl v recenzích k našemu hotelu, že se několika turistům přihodilo, že na ně zapomněli. Rezervace hotelu tentokrát není přes Booking Com, protože tento server hotely v Kambodži nenabízí. Naše obava se pomalu naplňuje, už skoro všichni z našeho letadla odjeli a my stále pátráme po ceduli s naším jménem. Asi po 20 minutách marného hledání bereme taxík a odjíždíme směr hotel. Taxikář se nás vyptává na náš další program a vehementně nám nabízí své služby. Při mé odpovědi, že bychom si chtěli půjčit kolo se jen směje. Časem sami zjistíme proč. Nakonec se domlouváme na ceně 45 dolarů za 2 dny + odvoz třetí den na letiště. Zároveň měníme na doporučení taxikáře náš program následovně : první den místo celodenní návštěvy komplexu Angkor pojedeme za město k jezeru Tonlé Sap a zde si koupíme lístky na asi dvouhodinovou projížďku lodí. Pak se vrátíme do hotelu, odpočineme si, zajdeme na oběd a kolem páté nás taxikář vyzvedne a zaveze k Angkoru na západ slunce. Bylo nám vysvětleno, že vstupenka do komplexu platí již od 17 hodin předchozího dne. Další den již celý věnujeme Angkoru. tyto chrámy byly objeveny ař v 60 letech 19 století francouzkým přírodovědcem Henri Mohoutem. V roce 1908 započali práce na odstraňování džungle, která pronikla až k památkám. Postupně se opravovali poškozené stavby, aby opět získaly něco ze své vznešenosti.
V hotelu se nám recepční omlouvá, že na nás zapomněli. No alespoň máme zajištěn taxík, který bychom si jinak nepronajali.  K jezeru nám cesta trvá skoro 45 minut, p1070917.jpgplatíme každý 10 dolarů a už se kocháme pohledem na život kolem jezera. Jsme moc rádi, že jsme se nechali přemluvit na tento výlet. Je podivuhodné sledovat, jak vše na jezeře funguje. Lidé zde mají vše, od plovoucí školy až k plovoucí benzínové pumpě. U školy je malinký krámek, kde mohou turisté darovat škole nějaké pomůcky. Jak jinak jedná se o byznys. I v Kambodži funguje velmi dobře a to je jednou z nejchudších zemí Asie. Většina lidí, které potkáváme jsou usměvaví, i když velmi chudí. Člověk si hned uvědomí, jak málo peněz musí stačit některým lidem k životu. A to prý oblast kolem Angkoru má úplně jinou životní úroveň než zbytek Kambodži. Je zde spousta turistů z kterých samozřejmě všichni žijí. Bohužel dle našeho časového plánu na další zajímavá místa tohoto státu nemáme čas, ale třeba se někdy vrátíme. To  si říkám velmi často, když nějakou zemi opouštíme. Většinou se ale tak nestane, protože je ještě neuvěřitelné množství míst, které bychom moc rádi navštívili.
Máme za sebou dobrý oběd, krátký odpočinek na hotelu a již čekáme na náš taxík. Přijíždí přesně a už míříme lesem k chrámům. Zastavujeme u pokladem, které začínají prodávat lístky úderem páté hodiny. Každému udělají pěkné foto na legitimaci, která se pak u všech chrámů namátkově ukazuje. Taxikář nám vybral chrám, z kterého je prý jeden z nejlepších výhledů na západ slunce. Bude to určitě pravda, což nám dokazují zástupy lidí plazících se na kopec. Dole na parkovišti jsou stánky, sloni a dokonce i hudebníci. Chvíli se zastavíme a už ve velkém vedru šplháme nahoru. Ze shora se nám p1070992.jpgotevírá nádherný výhled do okolí. Kousek od nás je samotný Angkor Wat. Jsme nadšeni, jen nám vadí množství turistů. Proto i po západu slunce čekáme až všichni odejdou a je fantastické být tu chvilku sami. Na místě, kde ještě před pár minutami byly stovky turistů jsme skoro sami. Hlídač nás a zbývající turisty vyhání z areálu. K auta se blížíme již skoro za úplné tmy. Ta zde přichází velmi rychle.

Večer nás čeká výborná večeře ve městě a masáž, na kterou se necháme přemluvit všichni čtyři. Pak ještě chvilku bloudíme nocí po místních krámcích a příjemně znaveni se vracíme do našeho útulného hotelu, který je jen kousek od centra.

4.den - celodenní prohlídka chrámového komplexu Angkor

Je 5 hodin ráno a my čekáme před hotelem na nášeho taxikáře. Včera jsme se s ním domluvili, že bychom rádi viděli východ slunce nad Angkorem. Přijíždí přesně a tak jsme za chvilku před hlavním chrámem Angkor Wat. Zjišťujeme, že nejsme sami, kdo měl stejný nápad. V okolí chrámu jsou desítky lidí, které se těší na velkolepý pohled na východ slunce. Bohužel, počasí nám nepřeje a vypadá to, že slunce bude schované za mraky. A je to tak, vidět východ slunce není. Po krátkém dohovoru s řidičem se rozhodujeme nevracet se již  do hotelu na snídaní a posnídat zde. Nechceme ztrácet čas. Restaurace je kousek od hlavního chrámu, občerstvujeme se a vyrážíme vstříc chrámům. Jako první nás čeká Bayon.p1080048.jpg  Dle našeho názoru je to asi to nejhezčí chrám , který tu je k vidění. Už vstupní brána působí neuvěřitelně krásně. Máme dvě hodiny na prohlídku a tak brouzdáme velmi rozsáhlým komplexem. Postupně prolézáme jednotlivé části chrámů a vždy se před námi zjeví úžasné pohledy. Bayon byl postaven okolo roku 1200 a leží přesně uprostřed města Angkor Thom. Ve třetím patře jsou velmi dobře vidět jednotlivé obří kamenné obličeje, které jsou součástí 54 věží. Je jich tu přes 200 a v paprscích slunce jedna tajemnější a zajímavější než druhá.

2 hodinky utíkají hrozně rychle a my již pokračujeme na další chrámy. Dopoledne nás čeká ještě Baphuon, Phimeanakas, Sloní terasa a Terasa malomocného krále. U chrámu Phimeanakas překvapivě narážíme na českou vlajku. Jak se dovídáme z místní cedule, tak se Česká republika podílí na restauraci tohoto chrámu. Je čas oběda a taxikář nás veze do místní restaurace. Ceny jsou tu docela vysoké a chceme odejít, ale nášemu taxikáři už nesou jídlo.  Mám podezření, že dostává oběd zadarmo, když přivede turisty, kteří to vlastně zaplatí. Nezbývá nám nic jiného než v restauraci setrvat a dát si jednoduchý oběd. Ještě chvíli čekáme na našeho taxikáře a už nás čeká chrám Banteay Srei. Je vzdálen asi 30 km od Siem Reap a je vyjímečný velmi propracovanými řezbami, které zdobí jednotlivé stěny z nažloutlého pískovce. Od parkoviště jdeme k chrámu několik stovek metrů a stále na nás útočí několik prodejců suvenýrů. Jeden mi vnucuje DVD s Angkorem a nakonec podléhám. Mám však jen 2 dolary a cenu se mi podařilo usmlouvat ja 3 dolary. Říkám si Ivě o dolar a nevšimnu si, že dostávám stodolarovku. Je asi jasné co se stane. Zaplatím 102 dolarů za DVD a při dotazu proč jsem chtěl   peníze, když ten dolar mám, mi pomalu dochází má chyba. Je už ale pozdě. Prodejce samozřejmě vše zapírá a tvrdí, že jsem platil jen 3 dolary. Postupně vytahuje z kapes dvakrát 3 dolary a já nemám šanci. Rozčiluju se, ale není mi to nic platné. Mám své nejdražší DVD v životě, utěšuju se, že se můžou stát i horší věci, ale stále na tu ztrátu musím myslet. Holt za blbost se platí. Při návratu se zastavujeme u chrámu Pre Rup a pak nás již čeká budhistický chrám Ta Prohm.p1080144.jpg Tento chrám zůstal napospas divoké přírodě. Jednotlivé stavby jsou chapadlovitě obtočeny kořeny statných stromů. Ta Prohm velmi zpopularizoval americký film „Lara Croft – Tomb Rider“. která se zde roku 2001 natáčel. Nedávno se i zde  začalo s větší rekonstrukcí, protože jinak hrozilo, že stromy chrám definitivně zničí.Před závěrečným vrcholem Angkor Watem se stavujeme ještě na chvilku u chrámu Banteay Kdei a jezera Sras Srang. A už se před námi opět zjevuje Angkor Wat. Před jeho návštěvou si dáváme v zahradní restauraci pivo, abychom načerpali nové síly, které nám již dochází.Domlováme se, s řidičem, že nám bude stačit hodina a půl, už jsme opravdu unavení. Tento chrám vyl postaven ve 12 století Suryavarmem II., který ho vybudoval jako svůj pohřební chrám.Celý komplex má tři patra a ze shora je opět pěkný rozhled do okolí. Končíme a vracíme se do našeho hotelu plni zážitků. Na hodinku si zdřímneme a jdeme na večeři. Večer se odehrává v podobném duchu jako včera. Docela nás mrzí, že nepoznáme i zbývající část Kambodže. Přece jen oblast Angoru je plná turistů a chodoba zde bude menší než v jiných oblastech. Zítra nás čekají 2 lety : Siem Reap -  Kuala Lumpur a Kuala Lumpur - Singapur.

5. den - přelet do Singapuru a večerní návštěva města

Taxikář na nás nezapomněl a přesně na čas je před naším hotelem. Na letiště to trvá slabou půlhodinku a už čekáme na odbavení. Vyskytne se však malý problém, nechtějí mě pustit do letadla. Při kontrole zavazadel se jim nelíbí můj potápěčský počítač a hlavně baterky v něm. Snažím se jim vysvětlit o co se jedná, ale asi mi moc nevěří.  Je vidět, žd sem nikdo s potápěčskou výbavou nejezdí. Nakonec si nechávám zavolat šéfa a ten mi nakone pouští. Už jsem měl strach, že snad letadlo zmeškáme. Za hodinku jsem opět na známém terminálu Air Asia v Kuala Lumpur. Je půl dvanácté místního času a letadlo do Singapuru nám letí v 15 hodin. Raději jsem zvolil pozdější letadlo, protože jsem nechtěl riskovat, že přípoj zmeškáme. Udělali jsme moc dobře, dřívější spoj bychom nestihli. Nakonec máme problém i zde. Nejdříve se objeví náš spoj natabuli a po chvíli zmizí. Po 20 minutách se objeví přepážka P1 a tu nemůžeme najít. Jdu se poradit a nakonec nás pošlou na plochu a pěšky přecházíme k jiné hale. Místní pracovníci nás navagují a tak vše dobře dopadne.  Troška adrenalinu a jssme v letadle včas. Kolem čtvrté dosedáme na jedno z nejmodernějších letišť na světě Changi. S upovídaným taxikářem se dopravujeme k našemu novému příbytku, kde strávíme 2 noci. jeden z dotazů taxikáře je, proč jsme si vybrali tento hotel.  Dozvídáme se, že se nachází v tkzv. čtvrti červených luceren. No, důvodem byla samozřejmě cena a poměrně slušné hodnocení hotelu. jedinou výtkou byl noční hluk, což asi této čtvrti odpovídá. Pokoj e jsou ale velmi pěkné a metro je jen kousek od hotelu. Zajímavý je název místní rychlodráhy : SMRT. Rychle se ubytováváme a vyrážíme do města na které nemáme příliš času. Je v něm spousta atrakcí a rádi bychom viděli co nejvíce. p1080282.jpgNaší prohlídku zahajujeme u Singapore river ve čtvrti nových mrakodrapů  Raffles Quay,  které zde rostou jako houby po dešti. Myslím, že za 2 roky to tu bude vypadat úplně  jinak. Je tu vidět asijský potenciál a síla singapurské ekonomiky. Pomalu se stmívá a my docházíme do Merlion parku, kde Merlion, symbol Singapore, chrlí vodu nad řekou. Děláme velké množství fotek a kocháme se moderní výstavbou. Proti chudé Kambodže je to velký skok. Do hotelu dorážíme až těsně před půlnocí a už se těšíme na další den.

6.den - celodenní prohlídka Singapuru

Rano brzy vstáváme a hned po snídani vyrážíme na blízkou stanici metra. První naším cílem je návštěva čtvrti Little India. Jak už je znát z názvu jedná se o pestrou indickou čtvrt. Jak sem vstoupíme hned nás zaujme typická vůně indického koření a curry. Jje zde mnoho exotických obchůdků a několik pěkných chrámů. Potichu vstupujeme do jednotlivých crámů a pozorujeme místní věřící. p1080294.jpgV hinduistickém chrámu jsme poprvé a tak si užíváme zdejší atmosféru. Je pravdou, že chrámy  na náš vkus až příliš hýří barvami a je zde spousta neuvěřitelných figurek. Zejména každá střecha hinduistického chrámu je jich plná. Protože se blíží desátá hodina, stavujeme se na místním trhu a dáváme si místní trochu sladší kafe a zákusek. Pak vyrážíme vstříc arabské čtvrti., kde žijí místní muslimové.  Vůbec se dá říci, že Singapur je městem mnoha národností a každá větší tu má svou čtvrt. Procházíme kolem sarých obchodů a blížíme se ke zdejší chloubě a to Sultánově mešitě. Na rozdíl od Izraele je přístupná, i když si musíme obléci dlouhé hábity. Samozřejmě se v nich hned fotíme a pak si celou mešitu po tichu prohlížíme a opět sledujeme věřící.  Vracíme se do centra města a to do jeho koloniální části. Zde jsou krásné budovy Nejvyššího soudu a radnice. Nejzajímavější je asi Raffles hotel, který má i své muzeum ve své  obchodní části . Brouzdáme centrem občas něco ochutnáme a chystáme se na Orchard Road. Je to nejhonosnější část Singapuru, kde žije místní elita. Odtud je to již jen kousek do botanické zahrady se specializovanou částí na orchideje. Naše děti zůstávají u informačního střediska v  restauraci. Kupují si zde kolu a platí zde, že si každý může chodit se skleničkou chodit čepovat nápoje kolikrát chce. Stačí zaplatit základní poplatek a můžete se napít kolik chcete. No, ne že bychom toho moc zneužili. Iva si mezitím užívá klidu v zahradě a svých oblíbených květin. Však si také 3 malé výpěstky, zakoupené  na letišti v Bangkoku  přiveze domů. V podvečer chceme ještě navštívit lanovkou zábavný park Sentosa, ale bohužel je nyní lanovka mimo provoz. Protože už se pomalu blíží noc, opouštíme Mt. Faber a vyrážíme na večeři do Chinatown. Zde docela dlouho večeříme a vychutnáváme místní atmosféru. Do hotelu dorážíme až po jedenácté hodině. Bohužel víc už toho nestíháme a bylo by toho tolik, co zde vidět.  Sem se ještě určitě vrátíme. Prý je zde úžasná ZOO a zábavný park Sentosa patří k nejlepším na světě. Na nás ale zítra čeká Borneo a stát Sarawak s hlavním městem Kuching.