Jdi na obsah Jdi na menu
 


Informace a naše zkušenosti z ostrova Madeira a středního Portugalska

6. 5. 2012

Informace a naše zkušenosti z ostrova Madeira a středního Portugalska

Ostrov Madeira bývá nazývaný Perlou Atlantiku. Leží západně od Afriky, pouze 545 km od marockého pobřeží. Madeira už od dob portugalských a španělských námořních objevitelských výprav patří k Portugalsku. Paradoxně do něj má dál než do Afriky. Madeiru od Lisabonu dělí téměř 978 km Atlantického oceánu.

Madeira je malý ostrov, nebo spíše souostroví, které se nalézá uprostřed Atlantského oceánu. Kromě samotné Madeiry do něj patří ještě ostrovy Ilhas Desertas a ostrůvek Porto Santo a společně s Azorskými p1130680.jpga Kanárskými ostrovy patří do tzv. Makaronésie. Jedná se o rozlohou malý ostrov (cca 22 x 57 km), ale rozhodně se nedá říci, že by byl nudný. To je způsobeno velkou členitostí terénu. Kopce se zvedají přímo z moře stovky metrů vysokými útesy a rychle stoupají ke středu ostrova. Nejvyšší vrcholky mají přes 1800 metrů, takže se nad ostrovem zachytává vzdušná vlhkost. Ostrov je díky tomu a příznivým vlivem oceánu na většině území porostlý hustým lesem a daří se tu i dovezeným rostlinám. Díky všude kvetoucím streliciím a orchidejím se ostrovu také říká ostrov věčného jara. Ostrov vznikl jako podmořská sopka před více než pěti miliony let. Sice je již dávno vyhaslá, nicméně dozvuky sopečné aktivity jsou stále patrné občasným slabým zemětřesením. Láva a popel jsou na méně zarostlých místech viditelné a dávají Madeiře ráz. Madeira oplývá přenádhernou přírodou. Jde o skutečný fenomén. Na rozloze 57x22 km naleznete krajinu podobnou jižní Americe, Skotku, či Novému Zélandu.

Na pobřeží nalezneme přímořská městečka i dramatické útesy. Většina ostrova má potom reliéf vysokých hor sahajících do mraků a hlubokých údolí, jimiž protékají dravé říčky s vysokými třpytivými vodopády, podobně jako třeba v Brazílii. Ty se nakonec vlévají do Atlantického oceánu.

Náhorní plošiny se jen málo liší od skotské vysočiny. Fialový vřes, mystická mlha a pokojně pasoucí se krávy a ovce. Pokud strmé kopce nejsou upraveny na terasovitá políčka, porůstá je les, tvořený vysokými letitými stromy. Na políčkách nejčastěji rostou banány nebo vinná réva.

Celá Madeira je protkána neuvěřitelnou sítí takzvaných levád, což jsou umělé vodní kanály, které zde byly po mnoho desítek let budovány, aby se dostala vodu na chudá políčka na jihu. p1130577.jpgByly vybudovány v nejfantastičtějších místech, skrz skály a údolí, ve skalních stěnách, třebas i skrze velmi dlouhé tunely. Mají na šíři od 40 cm do 1 metru a dá se podél nich v pohodě chodit. Což znamená, že v naprosto horském terénu tu máme trasy, které vedou po vrstevnicích a při mnohahodinové túře v horách se nenašlape prakticky ani metr převýšení. Občas může být problém se závratí. Zatím nejsou všechny trasy obehnány zábradlím a lanem. Například leváda da Ponta do Sol – leváda Nova, kde je zatím pokryta zábradlím asi polovina trasy (v současné době se buduje) . My jsme za 7 dní zvládli 10 tras a nachodili dobrých 100 kilometrů.  Můžeme říci, že každá trasa byla jiná a něčím krásná a specifická. Těžko je tedy vybrat tu nejhezčí. Jen mi trochu mrzí, že jsme se nakonec nedostali na tu nejznámější a to na horskou trasu tkzv. Střechu Madeiry – přechod přes 3 nejvyšší vrcholy  Madeiry. No alespoň se sem máme jednou proč vrátit.  Kromě  levád je zde i spousta tunelů a taj je potřebné přibalit sebou do zavazadla svítilnu a ještě lépe čelovku. Někdy je tunel  dlouhý i přes půl kilometru a bez světla průchozí  jen stěží.

 Jak se sem dostat a doprava po ostrově :

p1130764.jpgDle našeho názoru jsou nejlepší dva způsoby (nepočítám cestu s cestovkou)  : s Easy Jet z Prahy přes Londýn (nevýhodou je špatná návaznost letů a nutnost strávit na letišti noc při cestě tam) a nebo s portugalskou společností TAP do Lisabonu a odtud opět s Easy Jet. Nám se nakonec zdála nejlepší varianta z Mnichova do Lisabonu s TAP a dále s Easy Jet (celkem jsme se vešli pod 10 tisíc za dva). Hlavním důvodem bylo, že jsme ještě chtěli alespoň na pár dní navštívit kousek Portugalska a tak jsme při letu tam věnovali jeden den Lisabonu a zpět 3 dny na jeho okolí a trochu vzdálenější město Évora. Mnichov jsme zvolili zejména kvůli velmi výhodné ceně letenek (2 800,-Kč), což nás i s benzínem a parkováním (venkovní parkoviště 041, dostupné bezplatně autobusem) přišlo o dost méně než z Prahy. Rovněž čas odletu z Mnichova  byl výborný a to v 6,00 ráno a původní přílet zpět do  Mnichova v  23,00 hod. Pro nás to znamenalo  plných 11 dní na poznávání krás těchto dvou  lokalit. Na Madeiře se první tři dny využívali místní dopravu. Výhodou bylo, že jsme se nemuseli vracet stejnou cestou. Horší je to s časem, protože cesta trvá podstatně déle než autem a některé spoje jezdí třeba jen dvakrát denně. Naplánovat si tak trek není úplně jednoduché. Místní doprava dle mého názoru je hlavně pro místní a jim je také časově přizpůsobená. Zejména v neděli se spoje hledají velmi těžko. Auto je mnohem flexibilnější a člověk toho zvládne mnohem více. Na Madeiře jezdí celkem 5 autobusových společností, barevně odlišených a každá má ve Funchelu své hlavní stanoviště. Někdy je docela těžké ten systém pochopit a najít správný spoj, zejména když jsou občas stejná čísla, ale jiná společnost. Nejlépe je si obstarat mapku se zastávkami jednotlivých společností v informační kanceláři.Cena za lístek začíná u městských lístků kolem 1,5 eura a většina cest přes ostrov byla do čtyř eur. Jízdní řády se tu moc nenosí a většinou mají jen startovní čas, a pokud nastupujete někde na trase, musíte většinou vědět v kolik hodin autobus  jede. Na malých zastávkách totiž žádný jízdní řád není! Pro nás ty tři dny s autobusem byli tak akorát. Dali jsme vždy jednu trasu a zbytek dne strávili prohlídkou hlavního města, kde je lákadel docela dost.  Po zapůjčení auta jsme změnili ubytování a vybrali si příjemné městečko Porta da Cruz. Zde nebyl problém s parkováním a dostupnost jednotlivých tras byla také velmi dobrá. Skoro přes celý jih již vede dálnice a tak je spojení velmi rychlé. Horší už je to na severu, ale o to romantičtější. Za 4 dny jsme najeli přes 600 km a navštívili ty nejzajímavější  místa – viz náš cestopis. Ještě se zmíním o taxi, které je zde dosti drahé.  Cesta na letiště přes 30 EUR, naproti tomu v Lisabonu nás podobně dlouhá cesta stála jen 8 EUR.

Lidé :  musíme říci, že jsme byli velmi  mile překvapeni, zejména na Madeiře. Vždy se nám snažili poradit, dokonce občas aniž bychom se sami zeptali. Pokud neuměli anglicky, tak se nám alespoň naznačili správný směr. Tak pozitivní zkušenost s místními, jsme v žádné evropské zemi dosud neměli.

Jídlo :

p1130813.jpgVelmi chutné, zejména mořské speciality. Ceny se pohybují kolem 10 EUR za jídlo v restauraci, ale lze se zde najíst i mnohem levněji. Ve Funchalu je supermarket s jídelnou, kde mají ceny 9 EUR za kilo a člověk si může dát co hrdlo ráčí. Myslím, že si na Madeiře každý najde co mu chutná a na co má dostatek financí. Podobné je to i v Portugalsku. I zde není problém najít slušnou restauraci za přijatelné ceny. Občas jen se musí chvilku hledat a nezapadnou hned do první.  

 

Počasí: My jsme měli docela štěstí a příliš nám nepršelo. Jinak lze říci, že na jihu svítí sluníčko skoro pořád a horší je to na severu. Zde může být krásně a za hodinu pršet a není vidět skoro na krok. Nás to zde potkalo celkem dvakrát. Zejména ve vyšších polohách je počasí opravdu nevyzpytatelné. Vítr přifoukne mlhu během pár minut a z krásného výhledu tak není nic. V dubnu se tu pohybovali teploty přes 20 stupňů. Na horách o trochu méně. Teplotu vody bych tipoval tak kolem 19 stupňů. Po chvíli už byla docela příjemná a bez problémů se v ní dalo koupat. V Portugalsku bylo o poznání chladněji  a také zde nám první den v podvečer pršelo. V tuto dobu zde bývá asi normálně tepleji, jak jsem se díval do statistik. Na chození byla ale teplota příjemná a zima nám nebyla.

 

Použili jsme tyto průvodce a mapu :

Madeira – průvodce –autor Bořivoj Indra, nakladatelství Freytag a Berndt – 249,- Kč

Madeira – nejkrásnější horské túry a výlety po levádách – 50 tras – autor  Rolf Goetz , nakladatelství Freytag a Berndt – 188,- Kč

dobré tyto dva průvodce zkombinovat, každý má něco co ten druhý neobsahuje

Portugalsko – DK společník cestovatele nakladatelství Ikar – 599,- 

Mapa Madeira 1:40 000 - Freytag a Berndt cena 218,- Kč ( jen pro orientaci, hlavně jsme používali navigaci)

 

Časový posun stejný v Portugalsku i na Madeiře :  - 1 hod. oproti ČR

 

Měna : EURO

 

Doklady: Pas nebo občanský průkaz, k řízení stačil normální řidičák, ale v půjčovně chtěli zajištění kreditní kartou i při plném pojištění